söndag 7 februari 2010

Är vägen målet?

Den kan vara smal, den kan vara snårig, krokig, upp och ner, lång... Att hamna vid ett vägskäl kan ha sina sidor. Ska jag välja den breda, den som verkar mest uppkörd? eller den lite smalare som ser lite mörk men ändå, på något vis, inbjudande ut... Kanske bör man backa? för att kolla så man inte kört fel? så man inte missat en bättre avfart? Eller är det säkrare att ta den breda, den som de allra flesta väljer, så vet man vad man får...

Jag brukar vara duktig på att ta den lite mystiska varianten, den som slingrar sig djupt in i skogen och som smalnar av - att inte veta vad som finns bakom nästa krök lockar mig. Jag har varken kompass eller gps men lokalsinnet sviker mig sällan och väderstrecken sitter där de ska. Vilse går jag inte ofta - i skogen.

Men vad gör man om man glömt målet? Dit man skulle? Tänk om vägen var så krokig och lång och jobbig - att man liksom aldrig kommer fram? Målet hägrar dock även för den minst hoppfulle.

Vackra vintervägar, vackra siluetter av naturen har lockat ut mig i skogen. Solen lovade gott även om strålarna inte orkade att tina upp min frusna vintersjäl, men vägen var vacker och affirmeringen om en snar vår lovsjöngs av talgoxen. Och någonstans där, bestämde jag vilken väg jag ska ta!

4 kommentarer:

  1. Narrow roads often lead to great people.
    Afrikanskt ordspråk eller om det är Fantomen,nu blev jag lite osäker:)

    SvaraRadera
  2. Tanke, beslut, handling........däremellan befinner vi oss ständigt!
    ta hand om dig! IF

    SvaraRadera
  3. Är enkelt ...Robert frost har sagt det..the Road not taken är...det som gör skillnaden.

    TWO roads diverged in a yellow wood,
    And sorry I could not travel both
    And be one traveler, long I stood
    And looked down one as far as I could
    To where it bent in the undergrowth; 5

    Then took the other, as just as fair,
    And having perhaps the better claim,
    Because it was grassy and wanted wear;
    Though as for that the passing there
    Had worn them really about the same, 10

    And both that morning equally lay
    In leaves no step had trodden black.
    Oh, I kept the first for another day!
    Yet knowing how way leads on to way,
    I doubted if I should ever come back. 15

    I shall be telling this with a sigh
    Somewhere ages and ages hence:
    Two roads diverged in a wood, and I—
    I took the one less traveled by,
    And that has made all the difference.

    Tror det är just så...vännen.. /Bosse F

    SvaraRadera
  4. All we need is love...

    MJ

    fest_is@hotmail.com

    SvaraRadera

Bloggintresserade