fredag 15 januari 2010

Kärlekens kraft och förlåtelsens makt

”Tills döden skiljer oss åt” -- betyder det den bokstavliga döden, alltså när livet tar slut eller betyder det kärlekens död? dvs när kärleken dött ut? Att lova ”inför Gud och denna församling” … jag har aldrig varit gift och tvivlar på att jag blir det. När mina föräldrar skilde sig lovade jag mig själv att aldrig gifta mig – för jag ville aldrig skiljas. När man är ung tänker man utan erfarenhet av livet, man ser sina tankegångar som de enda rätta just då. När man är äldre tänker man vis av erfarenhet att sveket gör mest ont.

Jag är inte bitter. Jag är fri. Att kunna förlåta, att kunna förlåta sig själv, att kunna förlåta den som svikit en. Att kunna förlåta den som sviktit det allra största sveket. Att kunna gå vidare, att veta att en felaktig handling har begåtts men att ha självinsikten att lära sig något, att låta såret läka. Pilla på sårskorpan hur många gånger du vill, och såret blöder på nytt – men till slut läker det, även inifrån.


Att ha tålamod, är det största modet av dem alla. Att kunna vänta, att veta att det finns någon för mig också, men vill jag vänta tills den rätte dyker upp? Ska man ge sig ut i det oväntade och pröva lyckan, kommer det snabbare då? Att pröva flera, när man vet att det finns en? Men var finns han? Likt sagans prins kommer han att komma på en vit springare hoppas jag. Liksom i sagan finns en groda på varje näckrosblad, men bara en av dem är min prins. En kyss bekräftar vem.


Kärlek är den största av alla gåvor vi begåvats med. Kärlek kan hela, kärlek kan söndra. Kärlek har kraft att läka, att våga hoppas och tro och älska på nytt. Kärleken gör att vi känner oss lättare till sinnes, kärleken gör – om den är besvarad – oss starka.
Kärlekens förnuft och känsla, stolthet och fördom.

Kärlek har en kropp och en själ, precis som vi människor här på jorden. Kärleken kan finnas inne i huvudet, kärleken kan finnas inne i hjärtat. Inte alltid samverkar de två. Förnuftet säger vem du passar bäst ihop med, hjärtat säger något annat. Stolthet kan utplåna ett förhållande. Fördomar kan förgöra allt gott. Att med öppet sinne ta emot och ta in, att våga bilda sig en egen uppfattning, att se bortom det synliga, att våga ett okänt steg framåt. Att bli medveten om kärlekens kraft och förlåtelsens makt, det är det första steget!

4 kommentarer:

  1. Ja du Åsa,vad är det man säger-"döden har många ansikten" och i mitt fall så hette han Conny.
    Gud lyssnade nog inte så noga till våra löften och församlingen satt nog och tänkte på PARTYT efter vigseln så där fanns igen hjälp att få.
    Mina barn frågade om alla i familjen skulle ha en sån där mössa?
    -Vad då för mössa,undrade jag?????
    Skiljsmössa så klart svarade 3 åringen.
    Fy fan vilken tid, men det som inte dödar direkt det härdar oss.

    Förlova:att lova före/för mycket?
    Är datumet i ringen ett bäst före datum?
    Ja det finns många ritualer på det här området som jag inte förstår(längre).

    Jag är inte heller bitter!!!(tror jag)

    SvaraRadera
  2. Du skriver som om jag dikterade för dig, även jag blev varse hur illa man blir behandlad om man är för godtrogen. Jag lärde mig att läsa av kroppsspråket och hindrade därmed en del felsteg men tyvärr rann bägaren över, så något giftemål blev det aldrig.

    Jag har blivit en sökare som gärna står längst bak i lokalen, ser jag en dansant kvinna smyger jag fram tar en svängom och njuter av stunden
    Dansen är mitt vapen.

    Inte kan jag rida och inte har jag någon vit springare, men jag skulle inte tveka att vara sadel på din häst.

    Sänder en ny länk:http://www.youtube.com/watch?v=DFhJUk7LNT0&feature=related

    Ha en bra helg.
    Kram på dig fröken Blom.

    SvaraRadera
  3. hej.

    Ja det du skriver hjälper mig mkt.

    tack.
    Ölandsbonden,

    Hästar har jag men ingen vit,3 grå 2 bruna)

    SvaraRadera
  4. Sträck på er gubbar,räta på ryggen och våga se kvinnorna i ögonen.
    Åsa låter oss förstå att hon vill träffa en MAN,sadlar och hästar har hon så att hon kan gödsla hela Småland.
    Mansrollen är komplicerad,vi ska både vara Alfahanne och plyschtomte samtidigt.
    Så upp med hakan och ut med bröstet och signalera att här är JAG så kommer intresset för dig att öka(om det är det du önskar)

    Kör hårt,killar!!!!!!

    SvaraRadera

Bloggintresserade