tisdag 29 december 2009

Blomman filosoferar

Att vara eller inte vara …ihop. Är tvåsamheten överskattad, är självständighet ett annat ord för stark och fri? Är ensam stark? Är ensamstående ett annat namn för den nya livsstilen? Statistiskt sett är 80 % av alla hushållen i Sveriges storstäder ensamstående.

Ordet sambo är ett fint ord tycker jag. Min farfar hade en gång en hund som hette Sambo. På den tiden var det ingen som visste vad det ordet betydde. På den tiden var man antingen gift eller satt på glasberget. Något däremellan fanns inte. Man var hemmafru, man drack 11-kaffe (ordet fika fanns inte). Mannen jobbade och gjorde rätt för sig och drog in deg till familjen, frun födde barn och var hemma och hade middagen färdig när mannen kom hem från arbetet. Ordet familj betydde mamma, pappa, barn och alla hade samma efternamn och barnen var givetvis helsyskon.

I dag är det fler ensamstående än familjer. Av familjerna är det fler som är nya konstellationer än sådana som hängt ihop hela tiden. Det är fler som är sambo än gifta. De allra flesta heter två eller tre efternamn, utan att ens vara gifta. Av två syskon är oftast endast en av föräldrarna som är samma. De flesta barn i dag växer upp i växelvis boende. Det blir vanligare och vanligare med homosexuella familjer.

En ny tid … hänger jag med? Jag bor på landet i ett stort hus, med rum för fler. Jag har ett ben i gödselstacken utanför stallet och det andra i den urbana miljön i stan. Vill jag vara ensam … det är tungt att gå omkring och vara stark hela tiden … förändringens vindar blåser … att vara eller inte vara ihop – det är frågan!

6 kommentarer:

  1. Kul att du fortsätter att skriva!.
    Att vara ihop eller inte,....; Att vara ihop tycker jag. Hur stark man än är så är det alltid skönt att kunna ha någon att luta sig mot, någon som stärker en, någon att dela glädje och sorg med på ett annat sätt en det man får från vänner.

    SvaraRadera
  2. Snygg ny layout och kul att vi får fortsætta ta del av dina funderingar! Kærlek från två som tycker du e bra! /H&J

    SvaraRadera
  3. Tänkvärt och bra skrivet, och ny snygg layout också:-)
    Apropå frågeställningen: Hellre leva själv än ensam i ett förhållande...

    /Å.H

    SvaraRadera
  4. Fortsätt skriva Åsa! Du gör det så jäkla bra tycker jag... / KB

    SvaraRadera
  5. Om valet ändå vore så lätt. Det är ju inte så att det står en kö och väntar på att man ska bestämma sig för att leva i tvåsamhet... Det bästa vore ju om man kunde bota den kollektiva rädslan för att göra fel val och för att bli sårad. Jag säger fram för att våga satsa mer och våga förlora om och om igen. Ju fler nej, ju närmare ett ja.... / Suzanne

    SvaraRadera
  6. Du fort sätter imponera,din layout ät skit snygg.
    själv har jag varit ensam i 2,5 år,det kan va skönt i bland men så här års sakna man någon att få hålla om.
    Mötte mitt ex,på stan med en ny.Det var tufft.
    Fort sätt med ditt skrivande det stärker.
    ölandsbonden

    SvaraRadera

Bloggintresserade