tisdag 1 december 2009

Tre ska bli två

Luften surrade eller var det i mitt huvud ... nerverna dallrade, spänningen var påtaglig … vi var fyra stycken som gick omkring och försökte undvika att prata om det alla tänkte på. I dag skulle en av oss tjejer åka hem. Janne var om möjligt ännu mera pokerface än tidigare. Han höll sig för sig själv och sa nästan ingenting, jag försökte tolka hans spända käkar men det var helt omöjligt. Efter frukosten fick vi lite egen tid och jag tog kameran och gick på en liten fotosession. Vattenfallet, hjortarna, badplatsen – alla blev de föremål för min lins.

Så är stunden inne som alla väntat på men inte velat inse ska komma. Vi tjejer går upp till sommarstugan för att vänta in Linda. Hon ska först prata enskilt med Janne. Vi är väldigt nervösa, jag biter på naglarna, Josse röker … vi säger ingenting, tankarna far omkring, vi är nog lite vilse i spenaten allihop.

Så får vi tecken att gå ner mot sjön och sätta oss på en filt. Janne och Linda kommer. Lite kallprat och sedan frågar Janne om Anette vill vara kvar. Hon svarar såklart ja, därefter uppstår en stunds väntan … när han sedan frågar om jag vill vara kvar blir jag först ledsen för Josefinas skull men trots det infinner sig en lättnad inombords.

När Janne vinkat av Josse får vi veta att vi ska åka iväg. Jag tycker det känns skönt att få lämna gården för en stund, denna dagen har varit så känsloladdad att det behövs lite andrum någon annanstans.

Senare på kvällen blir vi skjutsade i bil ner till Ljusnan, vi ska få åka flotte. Att få guppa iväg ut på denna vackra älv tog först andan ur mig … fantastiskt vackert! I picknickkorgen finns vitt vin och räkor, ost och baguetter. Otroligt gott. Vi skojar och pratar och skålar för denna fina kväll. Det var oerhört befriande att få skratta! Efter att ha åkt ganska långt går vi iland i en kohage – passande! Vi sätter oss alla tre på slänten och beundrar den vackra solnedgången. Janne lägger sina armar om oss och jag känner hans värme. Funderingarna från tidigare under dagen gör sig påminda. Han frågade Anette först, betyder det något? Tankarna snurrar, luften surrar – är det vinet eller känslorna som gör mig svag? Solen sänker sig bakom horisonten och jag undrar stilla vad som ska hända härnäst …

12 kommentarer:

  1. Hoppas på dig Åsa!!!

    //MvH El Luffy

    SvaraRadera
  2. Äntligen åkte Jossan hem, hon passar nog bättre i stan faktiskt...trevlig tjej, men det var dags att åka nu. Åsa RULES!!!!!

    SvaraRadera
  3. Hej, snygga gröna jobbarbyxor du hade på dig i ett av avsnitten. Vad är det för märke? Har sett dem tidigare, men var?...

    /Agneta, trädgårdsmästare

    SvaraRadera
  4. Ja du, Åsa. Ljusnans dalgång är mycket vacker. Nästan som om jag hade gjort den själv!
    Och du är inte så ful du heller.
    LYLAS

    SvaraRadera
  5. Visste du att jag är född där uppe? ;=))Född i Ljusdal uppvuxen utanför Bollnäs. Ljusnan är vacker! Lena G

    SvaraRadera
  6. Hm, funderar, du vann inte några poäng när du sa att Anette var barnslig. Var det för hon hoppade på studsmatta tro? Janne sa i första avsnittet att han inte gillade skitsnack.. ja ja..du vet ju utfallet redan , vi andra får vänta några veckor till!!

    SvaraRadera
  7. Hejsan, Jeg ser inte alla program då jeg jobbar når dom sändas men om det nu blir så at du inte blir tillsammens med Janne och gör et eget program >Åsa sökar< :-) eller nånting, då är jeg på, du är jo en fantastisk kvinna.
    Michlas - grandpa9 eller vad man vil kalla mig.

    SvaraRadera
  8. Hej! Mina gröna jobbarbrallor har jag köpt på Lantmännen. Till anonym vill jag säga att jag verkligen inte snackade skit när jag sa att jag tyckte Anette var tramsig :) vi hade kul ihop och tv ville få fram ngt som kunde vara lite negativt men det var rätt svårt eftersom vi hade trevligt hela tiden! Finns inga intriger, måste de skapas!! Kram Åsa

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Underbart att läsa din blogg
    Jag tycker Du är jättemysig, skulle gärna varit i Jannes ställe. Den ömhet och värme som hela Du utsrålar mmm. Det är ju klart som korvspad att det klipps och redigeras i dessa program för att spetsa till det, och sätta någon i dålig dager.
    Ser fram emot nästa blogg.
    Ha en underbar helg, kram på Dig Fröken Blom

    SvaraRadera
  10. Vi hoppas vi finns med bland vänninorna som ska få veta detaljerna efter seriens slut (som vi för övrigt känner på oss att du kammar hem)!!!! Heja Åsa! Stora kramar Maja och Karin

    SvaraRadera
  11. Hoppas på att man får fortsätta att titta på underbart vackra dig i fortsättningen också, lycka till.....du é så vacker.....

    SvaraRadera
  12. Jag känner mig lite kluven, som Malin sa hos Pecka. Jag gillar både dig och Anette!

    /Johannes mamma

    SvaraRadera

Bloggintresserade