lördag 19 december 2009

En dåres försvarstal

Att vara med i en reality-såpa-serie i tv på bästa sändningstid med över 1,5 miljoner tittare i Norden är en upplevelse som går utöver allt man varit med om tidigare. Hela situationen och konceptet för Bonde söker fru går ut på att hitta kärleken. För att skapa spänning byggs det upp förväntningar och förhoppningar och slutligen blir det utröstningar. Förväntningar går i stå, förhoppningar grusas och ”fel” skickas hem. Lika många åskådare – lika många åsikter om rätt eller fel. Har producenten uppnått detta, liksom att något eller några kärlekspar hittar varandra, ja, då är man i hamn. För varje enskild deltagare upplevs det som en konstlad situation att vara övervakad av kameror hela tiden. Det hela är ett socialt spel och en tävling samtidigt … det blir som en bubbla där allt är på allvar och inget är på riktigt på samma gång. Och samtidigt ska man förmodas känna efter och helst bli kär så finns det också en slags överenskommelse om att leverera "bra tv".

Jag älskar spänning, jag gillar utmaningar, jag gillar att göra saker som är ovanliga … när jag befann mig mitt i allt detta fick jag korta flashar som sa mig att allt bara var påhittat. Vid flera tillfällen gick jag i rus och kände mig som vore jag inuti en målning av Salvador Dali.

Men det är svårt att vara objektiv och ha detta perspektiv. Jag “drogs med” och allt fokuserade på kärlek och att vi skulle tycka att Janne var en toppenkille … jag tyckte ju det av mig själv och behövde inte bli överbevisad. Hela upplägget på Sundbyholms Slott var fantastiskt, väl ordnat och oerhört vackra miljöer och proffsiga människor runtomkring. När vi kom till Jannes gård blev jag helt betagen i det vackra landskapet runt Järvsö och Ljusnan. Det pratades kärlek från morgon till kväll, eller möjligen var det inne i mitt huvud det kändes så. Jag blev förälskad i hela situationen, sommaren, gården, Sickan, naturen, hela kamerateamet, allt runtomkring … t o m i Janne. Förstås.

Janne är glad och charmig, han är manlig, har glimten i ögat och är kul, jag älskar hans humor. Vi gillar att dricka öl – direkt ur flaskan, båda två. Är han bonnig? Självklart är han det, men charmigt bonnig. Och för mig kommer han alltid att vara hårdrock. Ju längre tiden går börjar man tänka på hur man passar ihop. Jag kunde ana en viss distans när vi åkte hem från Norge, var det ett sätt att skärma sig från att inte involvera sig för djupt? var det ett sätt att säga att det aldrig varit något?

Själv började jag fundera, är han sorten som jag kan ha ett djupt samtal med, som läser böcker och faktiskt reflekterar över dom. Han är jordnära och jobbar fysiskt med kroppen på ett sätt som jag gillar – men finns det något mer under? Är det ”what you see is what you get”? Sådana reflektioner görs sällan i inledande skede när man endast går på sinnenas reaktioner. Men när förnuftet hunnit ikapp hjärtat kommer oftast tvivlen.

Denna sommar och höst har för mig inneburit en känslomässig berg-och-dalbana – jag har pendlat fram och tillbaka, upp och ner. Det var en kul och annorlunda upplevelse – inget jag vill ha ogjort. Janne är en mycket god vän och en bra människa som jag är glad över att fått lära känna.

Ingenting är någonsin en slump, och jag ser med ny spänning fram emot vad allt detta kan ha inneburit för mening i mitt liv.

12 kommentarer:

  1. Well spoken!
    Kan bara säga jag hyser en stor beundran för dig Åsa. Du är en imponerande kvinna med många nyanser, vilket jag, tyvärr, tror skrämmer vissa människor. Är glad över att vara din vän...

    Bonnmoran i Bolsgård

    SvaraRadera
  2. Åsa!
    Är du ledig så hör av dig... *blink*

    SvaraRadera
  3. Jag är en gift 2-barns mamma i norra sverige som följt serien mest för att se hur det skulle gå för dig och janne. Ville bara säga att att du verkar vara en toppen tjej. Du skiljde dig verkligen ut frå de andra. Både klok och naturligt vacker. När Janne valde dig blev jag så glad för din skull för ni verkade så rätt ihop.Hoppades så att ni skulle hålla ihop efter er resa. Kan bara säga det är Jannes förlust. Han borde skrattat sig lycklig. Är säker på att du kommer hitta kärleken, lycka till på den fortsatta vägen.

    SvaraRadera
  4. Du behöver inte komma med nåt försvarstal och du är ingen dåre!
    Du var bäst! och jag håller med om att det är Jannes förlust att det inte blev nåt mellan er. Du är för bra för honom!

    SvaraRadera
  5. Håller med om nästan allt du skriver, utom att öl är gott. Och att jag inte varit på resa med Janne. Han är en helgo kille med glimten i ögat, som givit oss detta äventyr. Så mycket roligt på så kort tid är svårt att bräck med upplevelser. Ja, o Järvsötrakten är ju helt fantastisk, magisk natur. Sickan är cool, gården fin och människorna underbara. Vad mer kan man göra än att tacka alla som gjorde detta och gjorde det möjligt. Synd dock att det inte blev något för er, jag lyckönskade er, men det togs bort. Jag trodde Janne följde sitt hjärta och hade blivit kär i dig. Lycka till med allt som livet har att ge dig!! God jul önskar Anette!!

    SvaraRadera
  6. Jag, en 40årig norrländska som hela hösten följt dig och de andra i BSF!

    Du verkar vara en sån himla glad, ärlig och öppen person och med glimten i ögat!

    Jag känner igen det du skriver....
    I somras träffade jag en superbra karl och vi delade intresset för jakt, djur och natur. Då den första glöden falnat började jag tänka precis som dig... kan jag ha ett intressant samtal med honom, han som varken följer med vad som händer i samhället, läser en bok eller intresserar sig för NÅT annat än jakten och hundarna? Svaret blev -Nej och vi gick skilda vägar.
    Men det innebär ju inte att han är en sämre kille för det - bara att han inte passar just för mig!

    Å så svårt att hitta nån man trivs ihop med dag efter dag efter dag....

    Lycka till med allt vad du företar dig och att du och jag och alla andra hittar Mannen i våra liv!
    Kram
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  7. Tack för alla fina komplimanger! Till min vapendragare Anette och alla ni andra också, en riktigt Go´ Jul o Gott nytt! Låtom oss hoppas att 2010 går i kärlekens tecken! Kram Åsa

    SvaraRadera
  8. FISKELYCKA ÄR ATT KOMMA LYCKLIGT HEM.

    Kanske du springer på den stora kärleken när du kommer runt nästa krök.

    Bland alla mina små utklipp hittade jag ett jag vill skriva till Dig

    En liten skyddsängel gick genom ett mörkt rum, släckte sitt strålande ljussken och hängde upp sina vingar.
    Gav en öm puss på din kind och satte sig bredvid dig.
    Denna skyddsängel sitter bredvid dig dag och natt
    så att ingen skall göra dig illa.

    En stor kram till dig Fröken Blom

    SvaraRadera
  9. hej och en god jul på dig.
    Även jag har följt dig under hösten och blev smått avund sjuk på janne.
    Tycker du värka vara toppen.Hoppas att du finner kärleken och ro.själv är även jag en skild bonde,och det är inte lätt att börja om efter ca 20 år. fast man är så trött på och vara själv.Ha det bra.en ölands bonde.

    SvaraRadera
  10. Ja, då ska man åka till Järvsö o ragga då..

    SvaraRadera
  11. Vilken tv-höst det har varit! Hela ligan har suttit uppkrupen i soffan på onsdagarna. Naturligtvis höll vi tummarna för dig, att det skulle gå hela vägen. Tror att alla vi som känner dig trodde att det skulle gå så, redan från allra första början. För oss var du ju helt utan konkurrens!:-) Erkänner dock att det samtidigt fanns en liten egotanke där inne i huvudet..."måtte hon inte flytta till Järvsö"...
    Tror som dig att "slumpen inte är någon tillfällighet". Allt vi gör adderas ihop och så småningom så händer det...
    Gott att ha dig som vän. Och kvar i trakten;-)
    K

    SvaraRadera
  12. Hej Åsa

    Beundrar dig mycket, hör gärna av dig till svenn1@hotmail.com

    God Jul
    Sven

    SvaraRadera

Bloggintresserade