onsdag 16 december 2009

Hjärtklappning!

Sista dagen på gården och dags för utröstning, en ska åka hem. Jag har sovit väldigt dåligt hela natten, vridit och vänt mig tusen gånger innan jag till slut på morgontimmarna lyckades få någon timmes sömn. När jag vaknade kände jag mig helt urlakad, ingen bra början. Vi dukade upp till frukost ute, det hade redan hunnit bli varmt. Stämningen var spänd och Janne frågade hur det kändes. ”Sista måltiden” sa Anette, och det tycker jag var ett roligt svar... vi kände båda allvar samtidigt som vi redan hade lyckönskat varandra. Varken jag eller Anette visste hur Janne skulle göra. Han var, om möjligt, ännu mer pokerface än tidigare.

När frukosten var avdukad fick vi lite egen tid, Janne försvann iväg med kamerateamet. Vi visste inte när Linda skulle komma, bara ATT hon skulle komma ... jag gick iväg för mig själv, jag var så nervös att jag kunde inte sitta still. Jag gick till badplatsen och satt på bryggan och filosoferade, jag gjorde armhävningar, jag joggade en runda. När jag var fysiskt trött gick jag och duschade och bytte kläder. Anette hade försvunnit iväg men jag visste inte vart. Det kom en tjej från kamerateamet och hämtade mig. Vi skulle åka iväg, sa hon. Jag fattade ingenting, jag frågade men fick inga svar. Hon pratade väder, typ.

Det drog upp mörka molm på himlen...är det ett omen tänkte jag och modet sjönk i takt med att åskan började skava i kanterna. Jag blev bara mer och mer nervös ju längre vi satt i bilen, när vi äntligen var på väg tillbaka mot gården var jag illamående av nervositet, jag visste ju ingenting. När jag mötte kamerateamet sa de åt mig att gå grusvägen fram. Jag började gå och kände att knäna skakade... jag var rädd att ramla. Jag såg att Janne satt vid sjökanten på en upp-och-ner-vänd båt. När jag fick se honom höll hjärtat på att stanna. Jag minns inte ens att jag gick fram till honom men på något sätt satt jag i alla fall jämte honom. Han började prata... ”Som du vet ska det bara bli en kvar... som du vet kan jag bara välja en...” han återupprepade detta om och om igen ... Jag satt redan i bilen på väg hem, i min tanke. Då sa han ”så jag undrar om du vill vara kvar här?” ...DÅ stannande hjärtat. Vad. sa. han. Hela min kropp försattes i chock, jag minns inte vad jag svarade. Men jag blev väldigt, väldigt glad. Innerligt glad. Jag ville bara krama honom och det gjorde jag också. Han sa att jag skakade som en liten hund! Japp, det gjorde jag också...likt en whippet där musklerna darrar helt okontrollerat försökte jag tänka klart, men det var lika dimmigt som slaget vid Lützen.

Linda kom fram och gratulerade och berättade att vi skulle få resa iväg. Jag blev nyfiken på resmålet och hon sa att det var inte så långt därifrån. Svenska fjällen tänkte jag då, men hon fortsatte och berättade att vi skulle få åka till Nordnorge och Tromsö. Det hade jag hört skulle vara exotiskt vackert med höga berg och djupa dalar, något som verkligen stämde överens med denna dagens känslostormar... och nu skulle vi få åka iväg och bara få vara själva, vilken härlig känsla!

10 kommentarer:

  1. är ni tillsammans nu?? :)kram sara

    SvaraRadera
  2. grattis, kul att en från virserum tog hem detta. lycka till från en klasskamrat i centralskolan

    SvaraRadera
  3. Mmm, gött! Och vilken häftig resa! Både till Tromsö och sommaren 2009 ;)

    SvaraRadera
  4. Hoppas hoppas ni är tillsammans nu.....såååå nyfiken att få veta

    SvaraRadera
  5. Härligt! Om det är det här du vill så unnar jag dig detta mer än något annat :-) Du är en pärla både i programmet och utanför!Kram Ingela

    SvaraRadera
  6. Janne valde nog dig av en enda anledning: den andra tjejen har ett litet barn och delad vårdnad. Hon hade aldrig kunnat flytta upp till Janne. Jag tror INTE att det blir något hållbart mellan dig och honom - han valde åt h-e fel vilket framtiden kommer att visa för hela svenska folket! Och det ska du vara tacksam för, på sikt!

    SvaraRadera
  7. Ha ha vilken analys sista kommentaren har gjort! Kan det vara Anettes bästa vän? Jag säger bara grattis! Hoppas allt har gått bra och att det fortsatt i rosenrött och har det inte det är jag helt säker på att du är supernöjd med upplevelsen ändå. Det är ju underbart härligt att bli förälskad och skönt att man kan vara öppen för det! Följer med spänning de sista avsnitten... Stor kram ex-kollegan i stockholm Suzanne...

    SvaraRadera
  8. Du anonym däruppe! (08.42)
    Som man sår får man skörda... Ditt bittra elände!
    Må tomten ta dig!!!
    GRRRRRRRRR...........!

    /Bonnmoran i Bolsgård

    SvaraRadera
  9. Vad söta ni är mina fina vänner! Alla ni som vågar stå för era identiteter vill säga! Tack Gunilla, Ingela, Suzanne, Monica! Och Sara...kanske kan vi ses igen om jag kommer på en skidtur?! Kram Åsa

    SvaraRadera
  10. Till anonym 08.42 " TA DIG I BRASAN"
    Till Åsa: Jag gillar att Du är så härlig mot Janna och spontant visar vad Du känner. Det gäller att ta vara på de stunder man får i kärlekens tecken och njuta så mycket det går.
    Kram på Dig Fröken Blom

    SvaraRadera

Bloggintresserade