onsdag 11 november 2009

Lysande Sickan!

Jag tittade mot Ingers säng men kunde inte se något först. Rätt som det var stack Sickans nos ut ur täcket – han snarkade! Lättad somnade jag om.

På morgonen vaknade jag väldigt tidigt och insåg att det var nog bara jag som var så morgonpigg. Jag var nyfiken på hur det såg ut i omgivningarna så jag tog på mig mina träningskläder och gav mig iväg på en joggingtur. Jag tog höger från gården sett och sprang cirka 500 meter till jag kom till en skylt där det stod ”Klacken - norr” … min nyfikenhet väcktes och jag förstod att det var en väg upp mot toppen av berget som man kunde se från Jannes gård. Jag ömsom gick och sprang och det var en skön urladdning – väl uppe på toppen fick jag min belöning – vilken utsikt! Jag andades in den klara luften och insåg att här var inte svårt att trivas. På vägen ner kändes allt ännu lättare och när jag kom tillbaka till huset gick jag direkt och duschade. Ingen hade ännu stigit upp så jag gick och hämtade morgontidningen och gjorde mig en kopp te.

Inger var den som vaknade därefter och sedan Josefina. Anette och Janne verkade vara av den mer morgontrötta typen. Vi gjorde frukost i köket. Allt filmades och det var lite svårt att prata naturligt. Vad skulle hända i dag undrade vi? Efter att det varit uppsprickande på himlen på morgonen började det åter regna.

Vi skulle gå på filmad rundtur på gården och vi tog på oss våra nya fina gummistövlar som vi fått från Viking. Janne visade och berättade om det mesta, allt från den gamla traktorn (som alla, även jag, trodde var en Grålle) till tjurarna och slakten. Josefina blev känslosam när vi var hos tjurarna, hon började gråta och tyckte det var hemskt att de bara föds och göds för att sedan slaktas när de har ålder och vikt inne...

Lite senare fick Inger den första ensamdejten på gården med Janne. De gick iväg och skulle fixa med foder till tjurarna. Det tog ganska lång tid innan de äntligen var klara och kom tillbaka. Jag gick mest omkring inomhus och fixade, diskade – plockade undan, låg och läste. Josefina löste mycket korsord och drack kaffe, Anette pluggade på sitt buskis-manus. Det fortsatte regna hela dagen.

När eftermiddagen övergick till kväll fick vi reda på att vi skulle åka iväg allihop. Vi skulle packa badkläder, trots att det fortfarande regnade, och ta med både handdukar och filtar och lite varmare kläder. När vi kom fram visade det sig att vi skulle få bada bastu! Det var världens sötaste lilla bastu som var byggd som en liggande tunna, rund form alltså – jättehäftig! Belägen vid en fantastiskt vacker liten insjö med bryggor och en liten strand och ett vindskydd. I vindskyddet kunde man sitta och även fixa med eld och grilla över öppen eld. När vi skulle gå in i bastun första gången och bli filmade ville Sickan följa med in, eftersom bastun var kall först. Han sprang ut och in ett par gånger tills han insåg att det var nog inget för honom allteftersom temperaturen höjdes. Vi brassade på och snart satt alla och njöt och svettades. Jag älskar att basta så jag var väldigt nöjd. Det fanns en fiffig uppfinning med en lucka som man kom åt från insidan men själva innehållet i luckan befann sig i en låda på utsidan. I denna låda stod iskalla öl!!! gissa hur gott det var att sticka ner handen i luckan och fiska upp en iskall öl utan att behöva gå ut från bastun... Jag konstaterade att jag var brunast, Janne var ganska blek, särskilt om benen och med kritvita fötter, kanske typiskt för en bonde?! Han skojade och sa att han inte badat på fyra år så vi tyckte väl att det var på tiden nu då! När vi satt i bastun ville Josefina att vi skulle ha hand-spa för hon hade med sig krämer för händerna, typ peeling och olika lotioner. Efter att vi svettats en massa var det dags att bada. Vi gick i en viss ordning och jag valde att gå ner för stegen från bryggan. Vattnet var isande kallt men ganska svalkande ändå. Vi gick tillbaka och bastade lite till.

När vi kände oss nöjda var det dags att sätta igång den riktiga elden utanför så vi kunde grilla korv. Det var gudomligt gott med nygrillad korv och mera öl. Jag blev lite lurig och drog till och med en ganska rå fräckis... Efter att vi ätit så ville Janne gå på ensamdejt med mig! Wow, äntligen liksom... vi gick iväg upp längs grusvägen och Sickan hängde med och började jaga får som gick i en hage. När vi gått en bit föreslog Janne att vi skulle sätta oss. Vi såg en sten men det var lite kallt o fuktigt men vi tog min skinnjacka som sittunderlag. Jag frös lite men Janne höll om mig och det kändes mysigt … vi pratade om hur det var och vad som hänt på Sundbyholm. Efter ett tag kände vi oss tvungna att gå tillbaka. De andra verkade tycka vi varit borta länge?! Men jag som tyckte det tagit slut alldeles för fort! När vi långt senare packade ihop och åkte tillbaka till gården var alla trötta och jag gick nog och la mig först av alla, mycket nöjd med dagen.

4 kommentarer:

  1. Det här går ju som en dans Åsa!
    Berätta gärna hur det fungerar på gården under er vistelse. Janne lär väl knappast hinna med de vardagliga bestyren samtidigt som det skall filmas och ensam-dejtas?
    Hälsningar från Gotland.....

    SvaraRadera
  2. hej hej Åsa, gud vad fint du skriver. Du har verkligen fångat allt.... men återigen vill jag protestera mot en grej.... Jag hade INTE svårt för slakten med uppfödning/ slakt. Jag hade svårt för att han SA det framför tjurarna. Det skulle DU aldrig ha gjort inför en häst, hund el så, som skulle gå på slakt/ avlivas. Jag tror inte du skulle göra det iaf.

    Jättekul att läsa iaf.
    Längtar till nästa avsnitt har visats.... jag protesterar kanske då med.....

    SvaraRadera
  3. Tänkte bara...att som Josefina sa under inspelningen...nåt om att om hon skulle bo på gården så skulle hon INTE komma att kunna vara delaktig i något som har med djuren som skulle gå till slakt att göra... Det tycker i alla fall jag är ett rakt besked som INTE kan misstolkas???

    SvaraRadera
  4. jag svarar dig då, tina. Det är ju en klippning i vad jag egentligen sa. Jag älskar djur och att arbeta med djur. Däremot skulle jag inte kunna vara med när djuren ska slaktas. DET är vad jag säger till Janne, men som sagt. det är klippt för att skapa reaktioner.

    SvaraRadera

Bloggintresserade