onsdag 4 november 2009

Hej då Sundbyholm!

Ny morgon och dags att lämna vackra Sundbyholm. Jag steg upp tidigt och hoppade över frukosten på slottet, jag ville bara komma iväg. Väl hemma igen och några dagars välbehövlig vila. Snart var det dags för gården, det vill säga att få flytta in på Jannes gård i Järvsö ihop med de tre andra tjejerna; Josse, Inger och Anette. Det kändes spännande … mest för att få se hur det ser ut i verkligheten, träffa Janne igen, träffa Sickan, få se Janne i sin egen miljö, se tjurarna och förhoppningsvis även hjortarna. Tiden gick oändligt långsamt, jag var dagvill och hade kommit in i en märklig semesterlunk med nervösa förtecken - jag var förbluffande trött, fumlig och glömsk dessa dagar, det var som om jag gick och samlade energi ...

Så var det äntligen dags att styra kosan norrut! Jag bestämde mig även denna gång för att köra själv. Jag packade bilen full med alla möjliga kläder. Och självklart mina stallskor med stålhätta, jag antog att vi skulle få vara i ladugården. Jag hoppades att även hästen skulle vara kvar så man kanske skulle kunna få sig en ridtur. Eftersom jag hade dryga 70 mil att köra så övernattade jag hos goda vänner på Lidingö. Kvällen avnjöts i gott sällskap med grillat och vin.

Nästa dag ringde klockan tidigt och nu var det dags för avfärd mot Jannes gård. Klockan 12 skulle jag vara på centralstationen i Järvsö. När jag lämnade Stockholm bakom mig började det att regna. Regnet övergick i skyfall och under flera timmar var himlen som öppen. På radion gick de ut med klass-1 varning, det blåste kraftigt i Gävleborgs län och norrut, det kunde falla träd över vägarna och alla uppmanades att ta det väldigt försiktigt i trafiken. Eftersom jag kör fyrhjulsdrivet känner jag mig ibland överdrivet säker och E4:an passerades norrut i normal takt. Jag har besökt både Järvsö och Vallsta tidigare så vägarna var inte helt obekanta, jag kom fram till centralstationen i tid. Det regnade fortfarande men jag tog min tillflykt till ett café och passade på att få i mig en god hemlagad paj. När nu hjulen stannat började tankarna istället snurra ... vad skulle hända? Vad skulle vi göra? Snart skulle jag få veta ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade