måndag 26 oktober 2009

Elva blir sex ...

När jag vaknade nästa morgon låg jag och tänkte på hur Janne måste ha känt det under gårdagen. Själv tyckte jag det var nog så jobbigt att hålla reda på allt som hänt och dessutom hålla isär alla olika känslor som bubblade upp. Om jag bara minsta lilla tyckte att speeddejten blev svår att fokusera på – vad kände då inte han? ... och redan i dag var det dags för Jannes första val. Av oss alla skulle det bli sex kvar. Dessa sex skulle få gå på gruppdejt några dagar senare. Men först var det dags för gemensam frukost på slottet ihop med Janne. I dag ville jag vara fin så jag tog min allra mest romantiska sommarklänning, den vita med spets. Håret satte jag upp. Så var det dags för frukosten och det blev det ett par omtagningar när vi skulle gå fram och sätta oss till bords. Det kändes att det skulle bli en lika varm dag i dag och vi satt ute på terassen av Slottets baksida. När vi väl klarat av hälsningen och filmteamen var nöjda så bjöds det på välsmakande frukost och det fanns te med mjölk, mitt livselixir.

Efter frukosten skulle vi, säväl bönder som alla brevskrivare, samlas i slottssalen för genomgång av dagen. Det skulle bli press- och stillbilder samt gruppbilder ihop med respektive bonde. När det var dags för gruppbilden blev jag ställd längst fram i mitten. När Janne kom ställde han sig bredvid mig och jag kände hur han luktade, han luktade mycket gott. Han hade en brun t-shirt på sig med ett typ av Hawaii-tryck och någon text, kommer ej ihåg vad det stod. Men jag tyckte han såg fräsch ut. Efter gruppbilderna togs det sedan stillbilder och närbilder. Vi blev även intervjuade om hur det kändes inför första valet … ”Pirrigt” tror jag att jag svarade. Klockan 14 skulle vi samlas utanför slottet på gräsmattan. Solen stod som högst på himlen och det var om möjligt ännu varmare än dagen innan. Absolut vindstilla och vi ställdes upp enligt regissörens önskan. Efter det som känts som en hel evighet kom så äntligen Linda och Janne ut. Janne hade blommor i handen. Sex stycken bundna buketter innehållande prästkragar, blåklint och strån av gräs och ett sädesslag – lika enkel som vacker! Det var en sådan bukett man ville få!

Ny väntan... och omtagningar ... dessa dagar på Sundbyholm kom att karaktäriseras av de tre V:na – Väntan, Värme, Vatten.

Först lite kallprat mellan Janne och Linda, därefter skulle Janne välja ut oss en efter en, som han ville ha med på sin gruppdejt. Jag var inte lika nervös i dag och jag vet att jag sa i en intervju innan att det kändes rätt lugnt. Varför jag kände mig lugn vet jag inte men värmen taggade helt enkelt ner mina sinnen och jag var ganska avslappnad när han frågade ”Åsa, vill du gå på dejt med mig?” … jag svarade ”Ja, självklart” och kände mig väldigt glad när jag gick fram till honom för att ge honom en kram och ta emot blomsterbuketten. Efteråt fick vi sätta oss i skuggan och så skulle han prata med dem som inte hade blivit valda. Vi sex som var kvar var Anette, Josefina, Inger, snaggade Veronica, Katarina och jag. Det var återigen dags för enskilda intervjuer med numera slitna frågan ”Hur känns det?”

När vi blivit lediga så fick vi fri tid och då passade flera av oss på att bada. Gissa hur skönt det var! Jag simmade länge och långt ut och njöt av att i alla fall få vara kvar ytterligare på vackra Sundbyholm. My slöt upp på stranden och det visade sig att även hon blivit vald till gruppdejten med Pecka – kul! Efter att vi badat gick vi ner till hamnen för att ta oss en öl, det var en av de godaste ölen på länge. Lite senare bestämde Inger och jag oss för att ta en promenad. Vi pratade om dagens upplevelser och vi tyckte ganska lika om det mesta. När jag gick och la mig var klockan sent och jag somnade som en sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade